Thursday 4 October 2012

En Ung Voksen Adoptert Fra Etiopia Skriver En Bok


Elizabeth Brekke Emblem er ute med sin debutroman ”Et fyrstedømme under havet”. Det er en kortroman om Rose’ indre liv, om håp og mot. De selvbiografiske elementer møter fiksjon og fantasifulle skildringer. Samfunnsengasjementet til forfatteren kommer til uttrykk ved kritikk av systemet.−Jeg har skrevet mye siden jeg var svært ung. Forfatterdrømmen har alltid vært der, men det er først nå den lot seg realisere, sier Emblem.
Hun mener at litteratur er den beste form for selvutvikling på alle nivåer: intellektuelt, emosjonelt og sansemessig.
−Jeg tror dessuten på litteratur som katarsis etter mønster fra de gamle grekerne. Det vil si at litteratur renser det innvendige, fornyer sinnet og gir visse åndelige forbedringer. Litteratur for meg handler også om det å lene seg tilbake, og føres gjennom en reise som en ikke ville opplevd ellers, utdyper forfatteren.




Opptatt Av Rettferdighet

 
Emblem er født i 1987 og oppvokst på Oppegård, rett utenfor Oslo, og er adoptert fra Etiopia. Hun har for tiden pause fra studier, og skriver nå på fulltid.
−Jeg er samfunnsengasjert, politisk interessert og opptatt av rettferdighet. Rotaract er den organisasjonen jeg har valgt å knytte meg til. Rotaract er ungdomsdelen av Rotary, og har en klar veldedig profil. Samfunnsengasjementet kommer dessuten til uttrykk i "Et fyrstedømme under havet" ved kritikk av systemet, utdyper Emblem.
Hun interesserer seg særlig for sjø og alt som hører til det, og mener frisk sjøluft er en god medisin.

−Kreativiteten min som fisker opp en bok fra de indre sjøer, går gjennom noen faser. Det er riktig som det sies at en går gravid med boken- og det lenge. Etter det kommer det en intens periode hvor ideen skisseres ned på papir. Deretter følger bearbeiding av flere utkast før den sendes til et forlag i et forsøk på å få boken antatt, forteller Emblem.

En Sterk Kvinneskikkelse

Boka handler om Rose, som befinner seg i et mørke som hun ikke kan komme seg ut av. Samtidig opplever hun ekstase som viser seg å være luftspeil uten substans og realitet. Hun kaster seg på berg-og-dalbanen som er full av selvforherligende fristelser. Til tross for hennes renhet og uskyld, så er åndelig tukt et sentralt tema. Rose er en sterk kvinneskikkelse. Hun gjennomgår de prøvelser hun utsettes for med overbærenhet og klokskap. Hun bærer ikke nag til menneskene som svikter henne, eller er bitter over det liv som skjebnen har skjenket henne på uhellsvangert vis. Hennes tørste etter en allmektig Gud er de lysglimt av håp som synes å gi henne pågangsmot og tapperhet.

−Følelsene som jeg håper leseren sitter med etter å ha lest "Et fyrstedømme under havet" er dyp medfølelse med hovedkarakteren i boken. Jeg håper også at det kan vekke sinne mot systemet som gjør henne urett, på samme måte som Amalie Skram klarte i bøkene "På St.Jørgen" og "Professor Hieronimus" i sin samtid. Jeg ønsker at leseren opplever de samme følelsene som hovedkarakteren, Rose i "Et fyrstedømme under havet". Hun opplever: sinne, frustrasjon, ensomhet, isolasjon, maktesløshet og andre menneskelige følelser, sier Emblem.

Har Tro På Mennesket

−Jeg ønsker å formidle at en aldri skal gi opp et menneske uansett hvor tilsynelatende ugjenkjennelig en person kan forvandles til gjennom alvorlig sinnslidelse. Jeg vil også gjøre leseren oppmerksom på at hovedkarakteren, Rose, vitner om et sterkt individ i en mørk situasjon. Det betyr at overmaktene kan synes mektige, men individet er sterkest, og kan gjennomleve de frykteligste opplevelser. Det er mulig å klare seg til tross for påkjenninger, presiserer Emblem.

Hun håper at boka får positiv respons, og forteller at det å skrive gir henne energi, mestringsfølelse og nysgjerrighet på det å formidle noe til andre.
−Jeg er utrolig takknemlig for at jeg har fått utgitt en bok som ung voksen. Det gir meg enda mer drivkraft til å skrive mer, og ikke minst mulighet for å modnes som forfatter. Jeg utelukker ikke at jeg kan komme til å jobbe med nye bokprosjekter i fremtiden, avslutter Emblem.




No comments:

Post a Comment