Sunday 7 October 2012

Vil være i retten med Nathan (7)

Når Oslo tingrett skal behandle Nathans sak i slutten av måneden, ønsker ordfører Trude Drevland å være til stede.Jeg ønsker å vise at støtten til Nathan ikke er noe halvhjertet fra min side. Mitt engasjement i denne saken er av hele mitt hjerte ment, sier Drevland til BA.
 
BLODIG URETTFERDIG
 
Hun har hele tiden vært klar i sin støtte til den lille familien på asylmottaket i Ytre Arna. Som kjent er Nathan (7) født i Norge. Han har aldri vært utenlands, snakker kav bergensk og elsker Brann.
Etter en rekke avslag på søknad om oppholdstillatelse har familien nå reist sak mot den norske staten.
Saken kommer opp i Oslo 30. oktober.
 
– Med min tilstedeværelse ønsker jeg å tydeliggjøre at Nathan er bergenser. Det vil være blodig urettferdig å sende ham ut, sier Drevland.
 – IKKE PRESSESTUNT
 
– Men å være til stede i retten?
 
– Min støtte er ikke noe pressestunt. Det passer meg ikke å drive med slikt. Skal man uttrykke sin støtte får man gjøre det ordentlig. For meg vil det da være rett å være til stede i retten, sier Høyre-ordføreren.
Hun undersøker nå om hennes tilstedeværelse vil komme i konflikt med andre arbeidsoppgaver den dagen
Advokat Arild Humlen, som fører saken for Nathan og familien, er glad for ordførerens engasjement.
– Det er viktig at man fra politisk hold viser at man er misfornøyd med at barnekonvensjonens intensjoner ikke blir fulgt opp. Synlig støtte er viktig, sier Humlen til BA.
 
YALDA-SAKEN
 
For en tid tilbake fikk den lille familien til Yalda (9) i Tromsø gjennomslag i retten for å få bli i Norge. Nå har staten anket.
Yalda skal sendes til Moldova sammen med moren. Yaldas far skal sendes til Afghanistan.
– Anken viser at Utlendingsnemda (UNE) ikke har til hensikt å la stortingsmeldingen om barn på flukt påvirke deres avgjørelser i nevneverdig grad. Jeg tror likevel vi har en sterk sak, som er svært prinsipiell, sier Humlen.
 
– HUN ER EN TØFF DAME
 
– Det er veldig bra dersom Trude Drevland stiller i rettssalen, sier Aina Heldal Bøe i Støtteforeningen for Nathan og familien.
Hun legger til at Drevland med dette viser at hun er en tøff dame.
Støtteforeningen er i gang med en innsamling til rettssaken som Nathans familie har reist.
Til nå har de fått inn 107 000 kroner. Da mangler det 20 000 på å dekke den siste advokatregningen, opplyser Heldal Bøe.
I morgen arrangerer lokale krefter et gatemarked i Ytre Arna. Der skal støtteforeningen ha stand. I tillegg skal den lokale puben la 25 prosent av inngangspengene etter klokken 2200 om kvelden gå til Nathan-saken.
Lederen i fagforeningens hjelpeorganisasjon Norsk Folkehjelp i Bergen, Jorge Dahl, oppfordrer nå fagforeningene til å gi penger til Nathan-saken.

No comments:

Post a Comment